NRRL Fylkestest 2004

2004fylk-02
Det så ikke like innbydende ut på LA2T da Fylkestesten gikk i plaskende regnvær og med speilblank, våt is på parkeringen.

Å kjøre Fylkestest fra en klubbstasjon kan være en ganske slitsom oppgave, så det skulle litt ekstra «guts» til for å komme igang i årets Fylkestest. Begge operatørene hadde en bit å kjøre i møkkaværet, men lørdag 4/12, presis kl. 1400 NT var LA3WAA og LA4YW på plass for å kjøre årets Fylkestest fra LA2T. Tor hadde lånt ut sitt PA-trinn for anledningen slik at det var mulig å operere med PA på begge band, noe han fikk svi for under hele testen i form av splatter. Utakk er jo som kjent verdens lønn, hi.

Det ble kjørt med FT-920 og slooper på 40 meter og TS-940 og loop på 80. Den gamle Kenwooden gjorde en kjempejobb, og klarte seg utmerket mot innslag fra den som kjørte 40m m/PA. Det samme kunne derimot ikke sies om Yaesuen, der var det fullt meter hver gang man nøklet 1kW på 80m, og det var helt umulig å få gjennom noe som helst med mindre operatøren på 80 meter tok seg noen kunstpauser mens de svakeste signalene ble behørlig logget. Så det ble å kjøre barfot på 80m så lenge det var pileup på 40m, for så å slå på PA’en når aktiviteten tok seg opp på 80m.

2004fylk-01
LA4YW og LA3WAA i full gang med Fylkestesten.

Det sier seg selv at det ble mye roping når begge fikk kontakt samtidig og begge ville ha en rapport å sende. Når man kjører Fylkestest i multi-op klassen, må man jo ofte vente på den ene operatøren for å få siste mottatte melding å sende videre, og det hendte noen ganger at vi måtte sette noen på «vent» før man fikk noen rapport å sende. En av stasjonene fikk bl.a 599 minst ti ganger før melding kom, så han må jo ha trodd noe hadde hengt seg opp et sted, hi.

Ellers så var det gode forhold, altfor gode for en nasjonal test, slik at vi fikk store problemer med å høre norske stasjoner i natt- og morgen-perioden. Verst var det på 40 meter hvor vi ikke kjørte stort i det hele tatt i natt-perioden. Likevel må vi si oss fornøyd, vi satset maksimalt og følte igrunnen at vi hadde gjort det vi kunne for å få kjørt det vi kunne kjøre. I første og siste periode kjørte vi alle signaturer vi hørte i testen på begge band med unntak av en eller to stasjoner. Om en måneds tid får vi høre hvor bra innsatsen egentlig var.